Persbericht - 17 Maart 2023

Sluiting van het laatste Covid-19 vaccinatiecentrum

Brussel, 17 maart 2023 – Het Covid-19 vaccinatiecentrum “Pacheco” sluit vandaag vrijdag 17 maart om 17.00 uur de deuren. Deze sluiting is de laatste stap in het plan om de massavaccinatiecentra in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest af te bouwen. In totaal werden in het Pacheco Center 301.500 vaccindosissen toegediend. De vaccinatie tegen Covid-19 gaat in het Brussels Gewest wel nog op lokale wijze door: in apotheken, bij huisartsen, medische centra en medische huizen blijft de Brusselse bevolking welkom.

Het gaat om een volgende stap in de strijd tegen het coronavirus: na iets meer dan twee jaar sluit het vaccinatiecentrum Pacheco de deuren. Deze beslissing maakt deel uit van de aangepaste vaccinatiestrategie van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC). Enerzijds rechtvaardigen de epidemiologische indicatoren niet langer de instandhouding van een grootschalig vaccinatiedispositief. Anderzijds voldoet het vaccinatieaanbod in de eerstelijnszorg (huisarts, apotheek, medische huizen en centra) aan de huidige behoeften van de Brusselse bevolking.

Partnerschap met Kliniek Sint-Jan

Op 2 februari 2021 opende het vaccinatiecentrum aan de Pachecolaan, het was het eerste centrum in België. De naburige Kliniek Sint-Jan zorgde voor het beheer en de dagelijkse organisatie van het centrum.

"We sluiten dit centrum met een voldaan gevoel", zegt Nathalie Noël, leidend ambtenaar van de Vivalis. “De organisatie van de vaccinatie in het Brussels gewest voldeed aan zeer specifieke criteria. De samenwerking met Kliniek Sint-Jan was zeer geslaagd en iedereen die aan dit avontuur heeft deelgenomen, wordt hartelijk bedankt voor diens inzet.”

Tijdens de afgelopen 25 maanden werden 301.500 dosissen toegediend. Op 25 juni 2021 werd zelfs een heuse piek bereikt met 1926 vaccinaties op één dag.

Naast het onthaal van het publiek speelde het Pacheco Center ook een strategische rol als logistieke draaischijf voor de regio. De vaccins werden er verzameld voor verzending naar andere vaccinatiepunten of verdeling onder de mobiele vaccinatieteams.
"Kliniek Sint-Jan is er erg trots op een actieve bijdrage te hebben geleverd aan het managen van de COVID-pandemie zowel op het gebied van testen, vaccinatie als het beheer van de vaccinvoorraden. Hierdoor hebben we een echt partnerschap kunnen ontwikkelen met de controle- en gezondheidsautoriteiten, waaronder de GGC, ten voordele van alle Brusselaars", aldus Alexandre Deschuymere, CEO van Kliniek Sint-Jan.

De eerstelijnszorg neemt de vaccinaties over

In de huidige context van het einde van de pandemie blijft vaccinatie tegen Covid-19 toch een belangrijke stap om zich tegen dit virus te beschermen. De inwoners van Brussel kunnen zich nog op verschillende manieren laten vaccineren: bij huisartsen, apothekers, medische huizen en medische centra die aan de vaccinatie deelnemen. Voor pediatrische vaccins en mensen met allergieën bestaan er alternatieven om zich te laten vaccineren. Praktische informatie hierover is terug te vinden op de website coronavirus.brussels. Het callcenter blijft bereikbaar via het nummer 02 214 19 19.

Perscontacten:

Frédéric Pellissier (Vivalis)
fpellissier@ccc.brussels - GSM: 0486 94 52 51

Alexandra Coppieters (Kliniek Sint-Jan)
acoppiet@clstjean.be - GSM: 0477 94 54 03

Over de GGC:

De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) speelt een fundamentele rol in het Brussels Gewest voor gezondheidszorg en bijstand aan personen. Ze is bevoegd voor personen (de Brusselaars en iedereen die in Brussel gebruikmaakt van de diensten van instellingen voor gezondheid en bijstand aan personen) en voor meer dan driehonderd tweetalige instellingen en diensten (ziekenhuizen, OCMW's, diensten voor zorg en opvang, enz.).

Over Kliniek Sint-Jan:

Kliniek Sint-Jan, gelegen in het hart van Brussel, zorgt al meer dan 800 jaar voor iedereen. Meer dan 1.500 medewerkers en 260 artsen zetten zich dagdagelijks in om hun patiënten kwalitatieve, vernieuwende en individuele zorgen te bieden, met respect voor de culturele, filosofische en religieuze diversiteit van elkeen. Verspreid over drie sites (de site Kruidtuin op de Kruidtuinlaan, de site Middaglijn in Sint-Joost-ten-Node en de site Leopold I in Jette) onthaalt het ziekenhuis meer dan 36.000 patiënten per jaar. Kliniek Sint-Jan maakt deel uit van het netwerk H.uni.