De alarmfase van het ozon-en hitteplan werd geactiveerd
België wordt al enkele dagen geteisterd door een uitzonderlijke hittegolf die naar verwachting minstens tot zondag zal aanhouden. Gezien deze situatie heeft de Risk Management Group (RMG) van de FOD Volksgezondheid de alarmfase van het nationale plan „Hitte en ozonpieken” in werking gesteld.
Deze fase, de hoogste in het plan, volgt op de waarschuwingsfase die op 15 juni werd afgekondigd. Ze heeft tot doel de preventiemaatregelen te versterken om de bevolking te beschermen tegen de gezondheidseffecten van steeds intensere en meer langdurige hitteperiodes.
Vivalis wijst nogmaals op het belang van bescherming tijdens periodes van extreme hitte en ozonpieken. Ouderen, jonge kinderen, mensen met chronische aandoeningen en geïsoleerde personen lopen een bijzonder risico.
Op de website van Vivalis vindt u praktische tips, preventiemiddelen en informatie over het plan „Ozon- en hitteplan | Vivalis“